
Verkeerssituatie Ronda Gosa
Het is druk rondom het Ronda Gosaplein. Het verkeer stroomt niet goed door. Volgens onderzoekers wordt het verkeer de komende jaren nóg drukker. Goes groeit. Er komen steeds meer mensen in Goes wonen en werken. Dit betekent iets voor het verkeer.
Daarom heeft de gemeenteraad ons in april 2022 de opdracht gegeven om te onderzoeken hoe we de verkeerssituatie kunnen verbeteren. In september 2024 heeft de gemeenteraad ons voorstel goedgekeurd. Het besluit staat dus vast.
Wat gaat er veranderen?
De rotonde gaat weg en op het kruispunt komen verkeerslichten. Daarbij worden er twee tunnels aangelegd, speciaal voor voetgangers en fietsers. Ze kruisen straks niet meer met het overige verkeer. Daarnaast leggen we tussen het Ronda Gosaplein en het Tiendenplein in beide richtingen een extra rijbaan aan. De weg wordt breder. We gaan dus van 2x1 naar 2x2 rijbanen.
Wanneer starten de werkzaamheden?
We weten nog niet wanneer de werkzaamheden starten. Wat we wel weten is dat er niet eerder dan in 2026 gestart wordt met de werkzaamheden. Voor die tijd is het wellicht wel mogelijk dat er kleine werkzaamheden zijn aan ondergrondse kabels en leidingen. De netbeheerder informeert u hierover.
Fases
Keuze aannemer en voorbereidingen werkzaamheden
Nu het ontwerp helemaal klaar is (zie fase 6), gaan we op zoek naar een aannemer. De aannemer gaat de werkzaamheden namens ons uitvoeren .
Nadat we een aannemer hebben gekozen, gaat de aannemer aan de slag met het maken van de bouwtekeningen.
De werkzaamheden starten niet eerder dan de tweede helft van 2026. Het is wel mogelijk dat netbeheerders al eerder aan de slag gaan met kabels en leidingen.
