Alwin Mooij•4 jaar geleden Met dit gebied heeft Goes zonder meer goud in handen. Bereikbaarheid OV· Potentie om huidige (bus)station op te waarderen (en wellicht te vermarkten) tot station/OV hub “Zeeland-Centraal”.· Het aantal treinen doordeweeks is sinds half december verhoogd van 2 naar 3 per uur in beide richtingen en Goes wordt halteplaats in nieuwe HOV-verbinding Rotterdam – Gent (snelbus)· In de ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 / landelijke netuitwerking spoor wordt Goes prominent genoemd als begin- en eindpunt voor de inzet van extra treinen tussen Zeeland en Brabant, waaronder sprinters van en naar Breda. Reserveer met het oog hierop ruimte voor een keerspoor. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/betere-verbindingen-openbaar-vervoer/ov-in-de-toekomstParkeren en verkeer· Grote (stenige) parkeerterreinen op maaiveldniveau in stadscentra en centrumschil is niet meer van deze tijd. Breng het parkeren zoveel mogelijk ondergronds. Bestaande parkeerterreinen intensiever gebruiken (aanbrengen parkeerdek) of desnoods overkluizen met bebouwing.· Ga voor (een) lage(re) parkeernorm. OV-knooppunt ligt tenslotte voor de deur, centrum op loopafstand. Bij ‘krapte’ aan parkeren in de omgeving zijn mensen ook eerder genegen de fiets, het OV of mogelijk deelauto te pakken.· Afwaarderen Van Hertumweg. Nu nog een (veel) te breed straatprofiel. Onderwijs· Concentratiegebied voor met name VO en MBO scholen (gelet op OV gebruik).· Een HBO instelling (al dan niet een stevige dependance) zou mooi zijn. Kansen grootst op het gebied van zorg en welzijn. Op MBO niveau is alles al in Goes geconcentreerd. Bovendien zijn belangrijkste zorgvoorzieningen (ADRZ, Emergis, Revant) hier reeds aanwezig. Wellicht ook kansen op het gebied va HBO groen, food, agri e.d. Campusvorming dan belangrijk.(hoog)stedelijk wonen· Durf in dit gebied fors te verdichten. 6 – 8 bouwlagen, eerder door iemand aangegeven, is hier prima inpasbaar. Op 1 of enkele plekken zijn uitschieters mogelijk (icoon, marker). Werk met (semi)openbare binnentuinen, daktuinen en verticaal groen voor een aantrekkelijk woon- en leefklimaat.· Zorg aan de straatzijde voor levendige (commerciële) plinten. Voorkom dode gevels of ‘parkeerplinten’.· De Terwellegang, de belangrijkste entree van het centrum vanuit het zuiden, mist goede stedelijke straatwanden. Nu is het gebied veel te ruim opgezet en ontbreekt het aan (verblijfs)kwaliteit. In combinatie met een herontwikkeling van het wooncomplex aan de Industriestraat is hier een woonveld in hoge bebouwingdichtheid mogelijk. · Terwelleplein wordt nog niet ervaren als een plein. Robuuste pleinwanden worden gemist.· Past een grote supermarkt (Jumbo) en tankstation nog wel in de spoorzone, nu de doorgaande functie van de Van Hertumweg is komen te vervallen? Als ik het goed begrijp heeft Jumbo plannen om de foodmarkt naar de Marconistraat te verplaatsen. Een mandjeswinkel als Jumbo City of Spar City past in mijn ogen beter in het (toekomstige) profiel van dit gebied. ‘Vrijkomende’ supermarktmeters kunnen dan elders in de stad worden ingezet (voor betere spreiding supermarkten). Krijg je ook de naastgelegen loodsen van Bison weg, dan kan ook dat perceel worden betrokken bij de ontwikkeling van een prachtig (stedelijk) woonveld.· Bij een (nieuw) hoogwaardig stedelijk gebied hoort m.i. ook een waardiger entree naar het station aan de zuidkant. Dat zou kunnen door trappen naar de voetgangerstunnel geheel te overkappen. Kan met een (sculpturale) kapconstructie of in de vorm van een ‘poortgebouw’ (gebouw dat (deels) op poten boven de entree staat). Ter inspiratie, Little C, Rotterdam. (ja te grootschalig voor Goes, maar gaat om het principe): https://littlecoolhaven.nl/