
Transitievisie Warmte
Woningen en bedrijven mogen na 2050 geen aardgas meer gebruiken voor verwarming. Dat is nodig om onze CO2-uitstoot te verminderen en klimaatverandering tegen te gaan. Ook willen we minder afhankelijk worden van aardgas. Of dat nu uit Groningen komt, of uit het buitenland. Ook in Goes gaan we onze gebouwen en huizen op een andere manier verwarmen. Deze overstap naar duurzame verwarming (zonder aardgas) noemen we de warmtetransitie.
Volgens het Nederlands Klimaatakkoord moeten alle gemeenten in 2021 hun Transitievisie Warmte klaar hebben. Dus ook wij in Goes. In dit document moeten we de andere mogelijkheden voor aardgas uitwerken. En laten zien hoe en wanneer we dit willen gaan doen in alle buurten en dorpen van de gemeente Goes.
Samen plannen maken
Bij het maken van deze plannen werken we samen met onze maatschappelijke partners, zoals de netbeheerder, woningcorporaties en belangenverenigingen. En ook met de inwoners en ondernemers van Goes.
Verder werken we samen met de andere Zeeuwse gemeenten bij het maken van de Transitievisie Warmte. Alle Zeeuwse gemeenten nemen op hetzelfde moment de verschillende stappen in het proces. Ook moeten we de Transitievisie Warmte iedere vijf jaar aanpassen. Op die manier kunnen we de nieuwste technieken en nieuwe wet- en regelgeving steeds in onze plannen meenemen.
Hoe gaan we dit doen?
Op dit moment onderzoeken we hoe we de overstap kunnen maken naar een gemeente zonder aardgas. In een tempo dat past bij onze gemeente. We kijken welke wijken en dorpen kunnen overstappen op een duurzame manier van verwarmen. En op welke manier ze dit kunnen doen. Maar ook welke tussenstappen we nu al kunnen zetten. We nemen daar nu nog geen besluiten over. De Transitievisie Warmte geeft alleen de mogelijkheden en kansen in Goes aan.
Het filmpje hieronder geeft uitleg over de Transitievisie Warmte in Zeeland.
Stappen
Op 20 juli hebben we een online informatiebijeenkomst gehouden over de Transitievisie Warmte. Ook hebben we via deze website een enquête over de Transitievisie Warmte gehouden waarin we vroegen om uw ideeën met ons te delen.
Hieronder staan in stap 1 tot en met 4 de verschillende stappen op onze weg naar een gemeente zonder aardgas. Door hierop te klikken, vindt u meer informatie over iedere stap in het proces. We zijn nu bezig met stap 6.
Fases
Transitiekaart
Er staan meer dan 18.000 woningen in Goes. Het grootste deel daarvan gebruikt nog aardgas. Ook zijn er in Goes veel verschillende woningen. En dus ook verschillende manieren om van het aardgas af te gaan. De transitiekaart hieronder laat dit zien. Let op: het gaat hier om de voorlopige uitkomsten van de Transitievisie Warmte. Ook belangrijk om te weten is dat de kaart iedere 5 jaar wordt herzien. Dan worden nieuwe technieken, ervaringen en nieuwe wetgeving meegenomen.
Over deze transitiekaart:
- De kaart geeft een overzicht van de mogelijke oplossingen per buurt.
- De kaart laat per buurt het ‘transitiepad’ zien: welke stappen gaat een buurt zetten richting aardgasvrij en wanneer?
- De transitiekaart en de bedachte oplossingen hebben goede rekenmodellen als basis.
- De transitiekaart is goedgekeurd door de maatschappelijke partners.

Legenda:

Op de kaart ziet u dat een groot deel van de gemeente het oranje transitiepad heeft. Dit betekent dat deze woning na 2030 verwarmd worden met duurzaam gas. Het is belangrijk om de woningen goed te isoleren, zodat ze minder gas gebruiken (en gas bespaard wordt). In de omgeving van Goes ligt een aantal buurten met andere transitiepaden. Daar is het bijvoorbeeld mogelijk om woningen elektrisch te verwarmen (blauw). Of aan te sluiten op een warmtenet (groen).
De sterren op de kaart staan voor ‘sociale warmtebronnen’. Dit betekent dat u zich hier kunt aansluiten bij een vereniging, stichting of andere organisatie voor de warmtetransitie. U kunt dan samen met andere inwoners stap voor stap van het aardgas af gaan. Voorbeelden van sociale warmtebronnen zijn energiecoöperaties, maar ook kerken en sportverenigingen.
De gestippelde lijnen zijn gebieden binnen een buurt die extra aandacht vragen. Voor de woningen binnen de gestippelde cirkels zijn er andere (warmte-)oplossingen mogelijk dan voor de andere woningen in de buurt. Zo kan een aantal woningen elektrisch verwarmen. En sommige woningen zijn nu al van het aardgas af. Bedrijventerreinen en recreatievastgoed zijn ook zo’n gebied. Deze bedrijfspanden gaan namelijk vaak anders van het aardgas af dan woningen.
