
Transitievisie Warmte
Woningen en bedrijven mogen na 2050 geen aardgas meer gebruiken voor verwarming. Dat is nodig om onze CO2-uitstoot te verminderen en klimaatverandering tegen te gaan. Ook willen we minder afhankelijk worden van aardgas. Of dat nu uit Groningen komt, of uit het buitenland. Ook in Goes gaan we onze gebouwen en huizen op een andere manier verwarmen. Deze overstap naar duurzame verwarming (zonder aardgas) noemen we de warmtetransitie.
Volgens het Nederlands Klimaatakkoord moeten alle gemeenten in 2021 hun Transitievisie Warmte klaar hebben. Dus ook wij in Goes. In dit document moeten we de andere mogelijkheden voor aardgas uitwerken. En laten zien hoe en wanneer we dit willen gaan doen in alle buurten en dorpen van de gemeente Goes.
Samen plannen maken
Bij het maken van deze plannen werken we samen met onze maatschappelijke partners, zoals de netbeheerder, woningcorporaties en belangenverenigingen. En ook met de inwoners en ondernemers van Goes.
Verder werken we samen met de andere Zeeuwse gemeenten bij het maken van de Transitievisie Warmte. Alle Zeeuwse gemeenten nemen op hetzelfde moment de verschillende stappen in het proces. Ook moeten we de Transitievisie Warmte iedere vijf jaar aanpassen. Op die manier kunnen we de nieuwste technieken en nieuwe wet- en regelgeving steeds in onze plannen meenemen.
Hoe gaan we dit doen?
Op dit moment onderzoeken we hoe we de overstap kunnen maken naar een gemeente zonder aardgas. In een tempo dat past bij onze gemeente. We kijken welke wijken en dorpen kunnen overstappen op een duurzame manier van verwarmen. En op welke manier ze dit kunnen doen. Maar ook welke tussenstappen we nu al kunnen zetten. We nemen daar nu nog geen besluiten over. De Transitievisie Warmte geeft alleen de mogelijkheden en kansen in Goes aan.
Het filmpje hieronder geeft uitleg over de Transitievisie Warmte in Zeeland.
Stappen
Op 20 juli hebben we een online informatiebijeenkomst gehouden over de Transitievisie Warmte. Ook hebben we via deze website een enquête over de Transitievisie Warmte gehouden waarin we vroegen om uw ideeën met ons te delen.
Hieronder staan in stap 1 tot en met 4 de verschillende stappen op onze weg naar een gemeente zonder aardgas. Door hierop te klikken, vindt u meer informatie over iedere stap in het proces. We zijn nu bezig met stap 6.
Fases
Zeeuwse afspraken voor de warmtetransitie
We gaan niet van de ene op de andere dag van het aardgas af. We doen dit stap voor stap én we doen het samen. Om die reden hebben we hierover afspraken gemaakt met onze maatschappelijke partners. Deze afspraken noemen we de ‘uitgangspunten voor de warmtetransitie’. Ook inwoners en ondernemers konden hun ideeën hierover met ons delen, via een digitale vragenlijst in november 2020.
Dit zijn de uitgangspunten voor de warmtetransitie:
- Iedereen kan meedoen. We willen haalbare en betaalbare oplossingen voor alle inwoners. In de Transitievisie onderzoeken we hoe we de kosten voor iedereen zo laag mogelijk kunnen houden. En hoe we daar als overheid (gemeenten en provincie) bij kunnen helpen.
- We gaan voor een eerlijke en sociale warmtetransitie. We werken met zorg en aandacht voor iedereen. En stap voor stap. We houden rekening met persoonlijke situaties van mensen en zoeken steeds naar de beste oplossing. De warmtetransitie mag geen armoede veroorzaken door hoge energiekosten (energiearmoede). Of deze erger maken. Waar mogelijk moet de warmtetransitie armoede verminderen.
- Inwoners willen meedoen. Inwoners moeten achter de plannen van de gemeente staan. Dit is heel belangrijk, want de warmtetransitie gebeurt ook achter de voordeur. Daarom luisteren we naar ideeën. En is er ruimte voor plannen waar inwoners zelf mee komen. We willen daarbij zoveel mogelijk wooncomfort voor iedereen. Dit maakt het voor iedereen aantrekkelijk om mee te doen.
- Partijen zijn tevreden over de samenwerking. Een goede samenwerking is voor iedereen een belangrijke voorwaarde om mee te willen doen aan de warmtetransitie. En om de gemaakte plannen samen tot een succes te maken. Daarom hebben we steeds veel aandacht voor de manier waarop we met alle partijen samenwerken.
- We werken zoveel mogelijk samen binnen Zeeland, maar onze plannen moeten op de eerste plaats passen bij Goes. Iedere gemeente is anders. Daarom is het belangrijk dat we bij de warmtetransitie rekening houden met deze verschillen. Zodat de plannen die we maken, passen bij Goes. Alleen dan voelen inwoners en ondernemers zich betrokken. En kunnen we ruimte maken voor oplossingen, die zijn bedacht door en voor onze inwoners.
- Er snelheid komt in de warmtetransitie (door quick-wins). We moeten ervoor zorgen dat iedereen in actie komt en blijft. Om die redenen pakken we graag snelle resultaten mee (quick-wins). Snelle resultaten stimuleren ons om door te gaan en geven ons energie. We laten ermee zien dat we actief onze verantwoordelijkheid pakken en stappen durven zetten. En dit werkt door naar iedereen in Goes.
- De warmtetransitie wordt een win-winsituatie voor iedereen. Het is zeker dat de warmtetransitie gevolgen gaat hebben voor iedereen. Wat die gevolgen zijn (goed of slecht, groot of klein), hebben we zelf in de hand. Daarom werken we in Goes aan een warmtetransitie die ons brengt wat we willen: een schone en gezonde wereld. Ook voor onze kinderen. Zonder dat we daarvoor een hele hoge prijs moeten betalen. Een win-winsituatie.
