Ga naar de hoofdinhoud
Je kan niet langer deelnemen aan dit project omdat het afgerond is

Transitievisie Warmte

Woningen en bedrijven mogen na 2050 geen aardgas meer gebruiken voor verwarming. Dat is nodig om onze CO2-uitstoot te verminderen en klimaatverandering tegen te gaan. Ook willen we minder afhankelijk worden van aardgas. Of dat nu uit Groningen komt, of uit het buitenland. Ook in Goes gaan we onze gebouwen en huizen op een andere manier verwarmen. Deze overstap naar duurzame verwarming (zonder aardgas) noemen we de warmtetransitie.

Volgens het Nederlands Klimaatakkoord moeten alle gemeenten in 2021 hun Transitievisie Warmte klaar hebben. Dus ook wij in Goes. In dit document moeten we de andere mogelijkheden voor aardgas uitwerken. En laten zien hoe en wanneer we dit willen gaan doen in alle buurten en dorpen van de gemeente Goes.

Samen plannen maken

Bij het maken van deze plannen werken we samen met onze maatschappelijke partners, zoals de netbeheerder, woningcorporaties en belangenverenigingen. En ook met de inwoners en ondernemers van Goes.

Verder werken we samen met de andere Zeeuwse gemeenten bij het maken van de Transitievisie Warmte. Alle Zeeuwse gemeenten nemen op hetzelfde moment de verschillende stappen in het proces. Ook moeten we de Transitievisie Warmte iedere vijf jaar aanpassen. Op die manier kunnen we de nieuwste technieken en nieuwe wet- en regelgeving steeds in onze plannen meenemen. 

Hoe gaan we dit doen?

Op dit moment onderzoeken we hoe we de overstap kunnen maken naar een gemeente zonder aardgas. In een tempo dat past bij onze gemeente. We kijken welke wijken en dorpen kunnen overstappen op een duurzame manier van verwarmen. En op welke manier ze dit kunnen doen. Maar ook welke tussenstappen we nu al kunnen zetten. We nemen daar nu nog geen besluiten over. De Transitievisie Warmte geeft alleen de mogelijkheden en kansen in Goes aan.

Het filmpje hieronder geeft uitleg over de Transitievisie Warmte in Zeeland. 


Stappen

Op 20 juli hebben we een online informatiebijeenkomst gehouden over de Transitievisie Warmte. Ook hebben we via deze website een enquête over de Transitievisie Warmte gehouden waarin we vroegen om uw ideeën met ons te delen.

Hieronder staan in stap 1 tot en met 4 de verschillende stappen op onze weg naar een gemeente zonder aardgas. Door hierop te klikken, vindt u meer informatie over iedere stap in het proces. We zijn nu bezig met stap 6.

Fases

Overzicht van de fases
Fase 1: Duurzame oplossingen
Duurzame oplossingen
Fase 2: Zeeuwse afspraken voor de warmtetransitie
Zeeuwse afspraken voor de warmtetransitie
Fase 4: Hoe gaan we het aanpakken?
Hoe gaan we het aanpakken?
Fase 6: Resultaten verwerken
Resultaten verwerken
Fase 7: Schrijven definitieve versie Transitievisie Warmte
Schrijven definitieve versie Transitievisie Warmte

Duurzame oplossingen

1 januari 2020 23:00 - 1 november 2020 23:00

Met de Transitievisie Warmte onderzoeken hoe we in de toekomst aardgas kunnen vervangen. We bekijken welke oplossingen er zijn en wat hiervan de voor- en nadelen zijn. Met andere woorden: wat is haalbaar en betaalbaar? Woningen gaan in twee stappen van het aardgas af. Eerst zorgen we ervoor dat woningen minder aardgas gaan gebruiken (besparen). Bijvoorbeeld door de woningen beter te isoleren en elektrisch te koken. Daarna vervangen we het aardgas door een andere (duurzame) warmtebron. 

Er zijn een aantal oplossingen waarmee we aardgas duurzaam kunnen vervangen. En waarmee we woningen dus op een duurzame manier kunnen verwarmen. We zetten ze hier voor u op een rij:

Met een warmtenet kunnen we een hele wijk, buurt of flat in één keer aardgasvrij maken. Er moet dan wel een geschikte warmtebron zijn om dit warmtenet te voeden, zoals aardwarmte of restwarmte. 

Bij compleet elektrische oplossingen wordt gewerkt met een warmtepomp per woning. Dit bij voorkeur in combinatie met zonnepanelen, om de nodig elektriciteit op te wekken. Een voorwaarde is dat de woning heel goed is geïsoleerd. 

Voor woningen waar de eerste twee oplossingen niet haalbaar zijn, is duurzaam gas een mogelijkheid. Bijvoorbeeld ‘groen’ gas of (in de toekomst mogelijk) waterstof. Ook kan hier gekozen worden voor een hybride oplossing. Dit betekent verwarmen met gas en een warmtepomp.

Ook bedrijventerreinen mogen na 2050 geen aardgas meer gebruiken. Voor bedrijventerreinen bestaat er geen standaard aanpak. Ieder bedrijventerrein is namelijk anders, net als ieder bedrijf op een bedrijventerrein. Daarom is hier maatwerk nodig. Dat betekent dat we per bedrijf gaan kijken welke (warmte-)oplossing het beste is. 

Voor sommige woningen is nog niet duidelijk welke oplossing de beste is. Dit is vaak het geval bij oudere woningen. Deze woningen zijn moeilijk te verwarmen op een andere manier dan met aardgas. Wel kunnen we hier het gebruik van aardgas beperken, door de woningen goed te isoleren. 

Alle woningen in Goes moeten goed geïsoleerd worden. Zo beperken we samen het gebruik van aardgas. Daarnaast kiest elke inwoner zélf een warmteoplossing, die past bij de persoonlijke situatie. Voor inwoners van huurwoningen gaat de woningbouwvereniging hierover. Voor sommige woningen gaan we op zoek naar speciale oplossingen (maatwerk). Daarom zullen er ook in de buurten onderlinge verschillen zijn.