
Steve Metcalfe•3 jaar geleden Onlangs heb ik alle ontvangen informatie over het Masterplan Wesselo Sportpark nog eens doorgenomen. Ook heb ik nauwer contact gehad met mijn buren op het Noordeinde en heb het nieuws gehoord over Kavel A3080 en de ideeën van de Gemeente om een deel daarvan een parkeerplaats te maken. Wederom een teleurstellende en zorgwekkende ontwikkelingEen belangrijk aspect van het infopakket dat opvalt door afwezigheid (met uitzondering van een incidentele vermelding als bijzaak) is het potentieel vervuilende effect op onze lokale omgeving door uitbreiding van het sportpark en de verwachte stijging van het aantal bezoekers. Ik heb het specifiek over de luchtverontreiniging die gepaard gaat met de regelmatige, zware toestroom van gemotoriseerd verkeer in dit kleine gebied; de dagelijkse lichtvervuiling die een gebied beïnvloedt dat veel groter is dan alleen de sportvelden en tennisbanen zelf; geluidsoverlast door verkeer en de activiteiten op het sportpark; en het zwerfvuil en afval dat door bezoekers van het sportpark regelmatig over de parkeerplaats en voetpaden wordt verspreid.Met betrekking tot de mate van luchtverontreiniging: deze kan eenvoudig worden gemeten door voor en na verkeersdrukte buiten het huis te zijn, bijvoorbeeld op een zaterdag of op een van de steeds drukkere doordeweekse avonden. Er is een scherpe en consistente verslechtering van de luchtkwaliteit merkbaar gedurende de hele periode dat de autos komen en gaan. Dat dit het gevolg is van de gezondheidsbevorderende sportactiviteiten op het sportpark lijkt mij op zijn minst tegenstrijdig.De lichtvervuiling (die de laatste jaren sterk is toegenomen) ervaren we dagelijks, en niet alleen in de winter. In het voorjaar en de zomer blijft de verlichting op de tennisbanen regelmatig tot diep in de nacht branden, ondanks een langdurige afspraak dat het afkappunt 23.00 uur zou moeten zijn. In de herfst en winter gaat de verlichting op de voetbalvelden vroeg aan en blijft de hele avond branden. Sommige lampen schijnen zo fel en zo direct op de achterkant van ons huis dat we onze ogen moeten afschermen als we om wat voor reden dan ook 's avonds de tuin in moeten. Afgelopen winter zijn er zelfs felle nieuwe buitenlampen geplaatst aan de voetbalkantine die 24 uur per dag 7 dagen in de week aan bleven.Geluidsoverlast is veel besproken, voornamelijk met betrekking tot de gewenste Padelbanen. In verband hiermee vestig ik allereerst uw aandacht op het volgende artikel: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4721916/strengere-regels-voor-padelbanen-moeten-geluidsoverlast-voorkomenIk geloof dat het laatste wat we nodig hebben naast de andere, vaak luidruchtige activiteiten in deze verder relatief rustige omgeving is het constante geluid "alsof er pistoolschoten worden gelost." Uit dit en andere artikelen blijkt dat padelbanen een groeiend landelijk mileuprobleem zijn, zozeer zelfs dat gemeenten actie ondernemen om de aanleg en het gebruik ervan te beperken.Zwerfvuil en afval is een regelmatig probleem in dit deel van Kloetinge. Mogen we ervan uitgaan dat de verantwoordelijken voor de sportactiviteiten op het nieuwe “toekomstbestendig” Sportpark eindelijk de verantwoordelijkheid nemen voor het voorkomen en opruimen van de rommel die hun bezoekers achterlaten?Dit zij volgens mij net zo goed zaken waar je rekening mee moet houden als de aanleg van een voetbalveld of het beschikbaar maken van meer parkeerruimte voor nog meer verkeer. Naar mijn mening zijn dit aspecten die meer dan nu het geval is een integraal onderdeel van de plannen zouden moeten zijn.Tot slot wil ik erop wijzen dat het verwijderen van bomen, beplanting, en groen in het algemeen om een toename van het gemotoriseerde verkeer makkelijker te maken niet alleen totaal in strijd is met de zogenaamde "groene agenda" van de gemeente Goes, maar ook met die van de Europese gemeenschap als geheel.Hoogachtend,S.D. MetcalfeNoordeinde 7Kloetinge06 2043 4016