Ga naar de hoofdinhoud
Je kan niet langer deelnemen aan dit project omdat het afgerond is

Programma Groen

Samen werken aan een groene toekomst voor onze gemeente

De gemeente Goes werkte afgelopen jaar aan het Programma Groen. Hiermee streven we stap voor stap naar een groene, aantrekkelijke en gezonde leefomgeving voor iedereen. In dit programma leggen we vast wat de gemeente de komende jaren wil bereiken op het gebied van groen, zoals straatgroen, bomen, parken, plantsoenen, natuur en biodiversiteit. Het Programma Groen gaat over de stad Goes en de omliggende dorpen. 

Inmiddels is de participatie afgerond en is het nieuwe programma Groen geschreven. Bedankt voor jullie reacties en ideeën! Vanwege een volle raadsagenda heeft de gemeenteraad ervoor gekozen om het Programma Groen pas ná de gemeenteraadsverkiezingen te behandelen. Wanneer het document precies op de agenda staat weten we niet, maar de kans is groot dat het pas na de zomer behandeld kan worden. Als de raad instemt met het programma zal het college van B&W het vervolgens nog formeel vaststellen.


Hoe zag het proces eruit?

JANUARI – MEI 2025

Fase 1: Data verzamelen

  • In kaart brengen van huidige situatie (groen, energie, klimaat, afval)
  • Analyse van bestaande plannen en cijfers

 

JUNI – SEPTEMBER 2025

Fase 2: Participatie

  • Evenement "Goes Bezig Voor Jou": inwoners in gesprek over duurzame thema’s
  • Online enquête: open voor iedereen
  • Terugkoppeling participatie: informatieavond in september

 

OKTOBER – NOVEMBER 2025

Fase 3: Programma opstellen

  • Schrijven van het nieuwe programma Groen
  • Verwerken van alle input van inwoners, experts en partners
  • Afstemming met betrokken partijen

 

2026

Fase 4: Vaststelling door de gemeenteraad en college

  • Definitieve besluitvorming door de gemeenteraad en college
  • Start van uitvoering in 2026

Fases

Overzicht van de fases

Uitvoeringsfase

1 september 2025 22:00 - 1 december 2025 23:00

Tijdens deze fase zal het externe bureau LOS Ruimte het nieuwe programma schrijven.