
Goes werkt aan een duurzame toekomst
Wat is het duurzaamheidsprogramma?
In dit programma staat wat de gemeente gaat doen om de duurzaamheidsdoelen te halen. We bouwen voort op goede projecten die al bestaan, en onderzoeken ook nieuwe kansen.
We kijken hierbij naar zes thema’s:
- Duurzame energie – Waar en hoe wekken we in Goes schone energie op.
- Schone mobiliteit – Slim en schoon vervoer voor iedereen, nu en in de toekomst.
- Duurzame gebouwde omgeving – Hoe kunnen we huizen en gebouwen energiezuinig maken.
- Circulaire economie – Slim omgaan met grondstoffen, minder afval maken.
- Klimaatadaptatie – Hoe bereiden we ons voor op hitte, droogte en veel regen.
- Biodiversiteit – Hoe zorgen we voor een fijnere leefomgeving voor mensen, planten en dieren in en rond Goes.
Programma Duurzaamheid vastgesteld door college
Inmiddels is de participatie afgerond en is het programma Duurzaamheid geschreven. Bedankt voor jullie reacties en ideeën! Het college van B&W heeft dit programma op 9 december 2025 vastgesteld. Nu is het klaar voor behandeling in de gemeenteraad. Na behandeling in de gemeenteraad is het stuk definitief.
Benieuwd naar het programma Duurzaamheid? Je kan de PDF onderaan deze pagina downloaden. Bij het programma Duurzaamheid hoort ook een communicatiestrategie en een uitvoeringsstrategie. Beide documenten kan je onderaan deze pagina ook downloaden.
Hoe kon je eerder meedenken?
Tot 22 juni 2025 kon je onze vragenlijst via Goes Praat Mee invullen. In fase 2 praatten we met experts over de uitkomsten. De haalbare ideeën werkten we samen met Arcadis uit en namen we op in het nieuwe plan.
Duurzaamheidsdialoog
Ook bedrijven, dorpsraden en andere organisaties hebben veel kennis. Daarom organiseerden we met hen een Duurzaamheidsdialoog. Die bestond uit drie bijeenkomsten: 1 juni, 10 juli en 30 september.
In de eerste bijeenkomst (fase 1) verzamelden we ideeën. In de tweede bijeenkomst (fase 2) werkten we de ideeën uit die haalbaar zijn. De ideeën van inwoners die we verzameld hebben met de vragenlijst en tijdens ‘Goes bezig voor jou’ gebruikten we hiervoor, samen met de ideeën uit de eerste bijeenkomst. Tijdens de derde bijeenkomst (fase 3) keken we hoe we ideeën misschien konden combineren. De resultaten van de Duurzaamheidsdialoog verwerkten we in het nieuwe duurzaamheidsprogramma (fase 4).
Fases
Verdiepen van ideeën
In de eerste fase hebben we verschillende ideeën verzameld. Dat deden we bij inwoners (via de vragenlijst en tijdens het evenement ‘Goes bezig voor jou’) en bij organisaties (tijdens de eerste bijeenkomst van de Duurzaamheidsdialoog). In de tweede bijeenkomst van de Duurzaamheidsdialoog bekijken we, samen met experts van Arcadis, welke ideeën haalbaar zijn. Kansrijke ideeën werken we verder uit.
