Evert van de Vrie•2 jaar geleden De conceptvisie voor Centrum-Zuid is een veelbelovend plan. Wonen, werken, studeren en recreëren in een groene omgeving, vlakbij een historisch stadscentrum. En dat ook nog vlakbij een OV-knooppunt. Wat wil je nog meer.De perspectieven die geschetst worden vind ik mooi. Ik hoop dat er veel van gerealiseerd kan worden, zodat er gewerkt wordt richting een duurzame toekomst, zowel ecologisch, economisch als sociaal. De grootste uitdagingen lijken mij het beheersen van de auto-mobiliteit en het stimuleren van de levendigheid en leefbaarheid. Want in Zeeland wordt veel gebruik gemaakt van de auto en zijn weinig middelen beschikbaar voor het stimuleren sport, cultuur en recreatie. Het is een prima idee om in Centrum-Zuid veel woningen te realiseren. Dat beperkt de uitbreidingsbehoefte aan de randen van de stad, zodat Goes 'compact' kan blijven. Ook vermindert het de groei van verkeersstromen richting het centrum, immers alles is op loop/fiets-afstand.Op de plek waar nu de grootste supermarkt van Goes is gevestigd worden woningen voorzien. Prima, maar wat wordt dan een nieuwe locatie (of locaties?) voor zo'n supermarkt. Kunnen er op diverse plekken in Goes zuid kleinere supermarkten komen? Of kan de supermarkt op ongeveer dezelfde plaats blijven, met parkeren eronder en wonen erboven?Om Centrum-zuid levendig en leefbaar te houden is het gewenst dat er op diverse plekken restaurantjes, cafeetjes en terrassen zijn, alsmede (kleinschalige) voorzieningen voor sport en cultuur. Op die manier is er meer levendigheid op straat en hoeven mensen niet naar elders. De concentratie van de grote sportvoorzieningen aan de noordkant van Goes is niet verkeerd, maar voldoende mogelijkheden aan de zuidkant zijn ook wenselijk. Het valt niet binnen het plan-gebied, maar is het een idee om de obesitas boulevard bij de A58 te vervangen door een mooi sportlocatie?Het is een uitstekend idee om 'De Kromme Poel' te behouden en aantrekkelijker, veiliger en toegankelijker te houden. De bewoners actief laten participeren in de verbeteringen is een goed plan. Versterking van de positie van de Kromme Poel binnen de hoofdgroenstructuur van Goes met aansluiting op het Poelbos, het gebied met ijsbaan/hertenkamp en de groenzone zuidwest van Ouverture langs de stoomspoorlijn kan een boost zijn voor de biodiversiteit.In het plan worden steeds wandel/fiets verbindingen getekend, zonder onderscheid tussen die twee te maken. Maar zeker op de wat langere stukken is het van belang dat wel te doen, fietsers gaan veel sneller dan wandelaars en beide groepen willen zich veilig en plezierig kunnen verplaatsten. Voor beide groepen moeten er doorgaande en vooral ook veilige routes zijn. Passages over en onder het NS-spoor om zuid met het centrum te verbinden zijn zeer wenselijk.Eerder schreef ik al dat het beperken van de auto-mobiliteit een grote uitdaging is. Alles 30 kilometer maken is prima, maar doe dat alleen als er ook gehandhaafd wordt. En is het een optie om weer een shuttle bus (gratis!) te laten rijden van de parkeerterreinen bij de Zeelandhallen naar het centrum (en eventueel verder naar het ADRZ) gecombineerd met stevige parkeertarieven in het centrum?