Vergt heroverweging
Van "Vernieuwing dorpsentree ’s-Heer Hendrikskinderen"
Ga naar het project
Wat is het doel van de aanpassing en welke uitgangspunten zijn leidend?
Is het uitgangspunt het verbeteren verkeersveiligheid? Zo ja, gericht op welke wegebruikers? De parkeergelegenheid (38 plaatsen) is een verkleining t.o.v. huidige parkeercapaciteit. Waar gaan alle auto's staan bij wekelijkse (sport)evenementen? Waar gaan vrachtwagens parkeren voor een bezoek aan de horeca? Als dan wordt uitgeweken naar het dorp of omliggende wegen ontstaan juist meer gevaarlijke situatie door extra overstekenende voetgangers. Daarnaast is er grote kans op verkeer/parkeer overlast in het dorp. Hierbij zou ik de capaciteit van de parkeerplaats zeker opnieuw evalueren!
Is het uitgangspunt een netter aanzien van de dorpsentree? Zo ja, dan lijkt het voorstel op papier heel fraai. Echter zien we in de praktijk dat dergelijke fruitbomen juist zorgen voor overlast in de vorm van (rottend) fruit wat blijft liggen. (zie ook andere reacties over de bomen nabij de dorpsschool) Dit is voor omwonenden en spelende kinderen geen vooruitgang. Hierbij zou ik andere bomen overwegen.
Verminderen (geluids)overlast kruispunt? Het is omwonenden bekend dat bestuurders graag "gas geven" bij het vertrekken bij rood licht op het kruispunt. Met de huidige inrichting is deze overlast 's nachts beperkt doordat de lichten standaard op "groen" staan voor de N-weg, en bestuurders dus rustig kunnen doorrijden. Juist bij rotonde zijn alle bestuurders verplicht te accelereren. Dit is enkel interessant als de algehele snelheid op de N weg omlaag gaat, ook na de snelheidsdrempels....
Daarnaast zorgen koplampen van voertuigen bij elke passage op de rotonde, zeker in combinatie met weghalen van - huidige dichtbegroeide - groenplantsoen, voor meer overlast bij omwonenden. De verlichting schijnt dan altijd bij omwonenden binnen. Een oplossing is om een vorm van licht barrière te plaatsen bij perk 1 en 7, bijvoorbeeld door dichtgroeiend struikgewas te plaatsen.
