Toegankelijkheid
Van "Welzijn en positieve gezondheid"
Ga naar het project
Ik vind het interessant dat er genoemd wordt om niet de focus te leggen op wat mensen niet kunnen. Misschien dat het wellicht goed is dat dat niet de hoofdfocus is, maar het is wel belangrijk om dit niet over het hoofd te zien. Niet om de nadruk te leggen op beperkingen, maar juist op toegankelijkheid. Zo kunnen mensen simpelweg meer.
Zo kunnen bijvoorbeeld mensen die al minder uit huis komen door een beperking eens wat makkelijker buiten komen, en dat doet een mens goed. Voor mensen die gebruik maken van hulpmiddelen (of soms juist niet, maar wel beperkte mobiliteit hebben) zijn er maar kleine stukjes van Goes goed toegankelijk, hoe je je daartussen beweegt is slecht overwogen. Zo is bijvoorbeeld de verlaagde stoep rondom de nieuwe tunnel erg prettig, maar de tunnel zelf is dan weer niet voor elke rolstoelgebruiker te doen, en zo worden meer mensen afhankelijk van anderen om het centrum in te kunnen.
